جمعه هفته پیش به جمعه مشکی واسه تاریخ سینمای ایران مشهور شد و عزت الله انتظامی، آقای بازیگر ایران در صبح اون روز درگذشت. در این مطلب نگاهی به بعضی آثار مهم و فیلم های عزت الله انتظامی ؛ این بزرگمرد سینمای کشور داریم و در توضیح اونا از سخنان و صحبتهای خود آقای بازیگر که از دل مصاحبههاش بیرون کشیده شده استفاده کردیم. مرحوم انتظامی در بیشتر از صد فیلم (سینمایی و آثار تلویزیونی) و صد تیاتر(اجرا در صحنه) بازی کرده بود و کارنامهای بسیار غنی داره که پردختن به یدونه یدونه موارد اون نیازمند به سلسله مقالاتیست که شاید در آیندهای نه خیلی دور، این تحقیق در ما ادامه یابد.
عزت الله انتظامی زاده سنگلج به سال ۱۳۰۳ه و در ۲۶ مردادماه سال ۱۳۹۷ در سن ۹۴ سالگی ایران رو عزادار خود کرد.
انتظامی کار خود رو در صحنه با انجام کارای پشت صحنه شروع کرد و بعد تونست به پیش پردهخوانی برسه و در این هنر خودی نشون بده. سبک خوانش اون تحولاتی که در پیش پردهخوانی در سالهای فعالیت اون اتفاق افتاد هم در ستاره شدن اون در این هنر بیتاثیر نبودن. (پیش پردهخوانی اجرای یه شعر به صورت مونولوگ به وسیله یه کمدین قبل از اجرای نمایشها واسه سرگرمی تماشاگران بود که کم کم با اضافه شدن مضامین سیاسی به این شعرها، بعضی وقتا از خود نمایشها بیشتر طرفدار پیدا میکرد. )
عکس زیر اونو در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در بین اجرای یکی از این پیش پردهخوانیها نشون میدهد. انتظامی چندین بار هم واسه پیش پردهخوندنهای سیاسی بازداشت شده و یکی از این موارد مربوط به شعر بهشت برین بوده که روی ریتم آهنگ فولکلوریک و مشهوری بری باخ خونده شده (یعنی باید شعر رو با همون لحن ترانه اصلی بخونین) بخشی از متن این شعر که منتهی به بازداشت عزت الله انتظامی شده بود به این شرحه؛ متن شعر حالتی طعنه آمیز و طنز به روزگار اون زمان داره:
ز تلاش دولت دیگه مملکت آباد شده قلب حزین همه ز غصه آزاد شده // لطف بزرگان وطن شامل افراد شده بساط ظلم و ستم یه سره بر باد شده
سال و ماه ارزونیه روز و شب مهمونیه بساطت اعیونیه ای عمو // اندرین سال بخدا درد تو میشه دوا دیگه پشت وزرا بد نگو
توی سفرهش نونتو و میده پول خونتو گربگیره جونتو عزراییل // فرشته عدل و داد نشسته اندر کمین شکر خدا مملگت گشته بهشت برین
نمایش واریته بهاری جزو اولین کارای عزت الله انتظامی (در عکس زیر دومی از سمت چپ) بود که بعدا به صورت تله تیاتر تلویزیونی هم در اومد. کارگردان کار پرویز خطیبی بود و سال تولید این اثر به ۱۳۲۸ برمیگرده. داستان این اثر واقعا حالتی اپیزودیک داشت و قسمتی که انتظامی در اون یه نقش بسیار کوتاه بازی میکرد حکایت «میرزا خندهرو» بود؛ مردی که کارش به بیمارستان میکشد و تحت عمل جراحی قرار میگیرد و در حالی که یدونه یدونه اعضای بدنش بریده میشه خندهٔ اون قطع نمیشه. انتظامی شخصا هیچ چیزی از این فیلم و روز فیلمبرداری یادش نمیاومد.
عزت الله انتظامی برعکس خیلی از هنرمندان یه بار ازدواج کرد و اونم با دختری به نام بود که در سال ۱۳۲۵ به همراه خونوادهاش هر هفته به دیدن تئاترهای اون میاومد. مینا و اون در سال ۱۳۲۶ با همدیگه ازدواج کردن و این زن در دو سه تئاتر هم کنار همسرش بازیگری کرد ولی کار حرفهایاش رو ادامه نداد و ترجیح داد تا خونه نشین باشه. مینا انتظامی در سال ۱۳۸۹ درگذشت.
شاید شمام مانند خیلی از علاقهمندان به سینما و تئاتر باور دارین که صدای گرم و خشدار عزت الله انتظامی چقدر قشنگتر بود و به چه دلیل اون مانند بعضی بازیگران خوش صدا مثل خسرو صبر، هیچ وقت از جادوی صدای خود هم استفاده نکرد. باید گفت که جدا از اینکه انتظامی هنر خود رو از گویندگی در رادیو شروع کرد، در سالهای جوونی هم واسه یه مدت کوتاه عضو سندیکای دوبلوران ایران بود و در چند کار سینمایی هم صداپیشگی رو انجام داد. اما به گفته خودش استعداد چندانی در این کار نداشته و باور داشته که در سینما و نمایش بهتر میتونه پتانسیلهای خودشو نشون بده.
فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی اولین اثر سینمایی جدی انتظامی در سینما بود (قبل از اون دو اجرای کوتاه در فیلمهای طوفان و واریته بهاری داشت) که موجب درخشش انتظامی شد و این فیلم اولین جایزه بینالمللی رو واسه یه بازیگر ایرونی به ارمغان آورد. (برنده جایزه جشنواره شیکاگو). نکته باحال اینکه فیلم گاو هم به وسیله محمدرضا شاه پهلوی و هم به وسیله امام خمینی شخصا دیده شده و هر دو در زمان خود فیلم رو تشویق کردن. فیلم گاو براساس داستانی کوتاه به نوشته غلامحسین ساعدی به نام عزاداران بیل ساخته شده و به گفته انتظامی اون در نمایش تلویزیونی گاو هم قبل از ساخت فیلمش در کنار بزرگانی چون علی نصیریان بازی کرده بود؛ نمایشی که امروزه متن اون در دسترس نیس ولی انتظامی در مصاحبههای خود گفته که داستان اون با داستان اصلی فرقهایی داشته.
گاو ، اولین جایزه بینالمللی واسه یه بازیگر ایرونی
زمزمههای ساخت فیلم از سال ۱۳۴۶ زده شده و انتظامی و تیم سازنده فیلم در آخر به دهاتی به اسم بویینک رفته و در اونجا فیلم رو با تموم سختیها میسازند. گاوی که در فیلم هست ۱۰۰۰ تومن خریداری شده بود و در اواسط فیلمبرداری هم زایمان میکنه و به خاطر همین یه مدت فیلمبرداری به تعویق میفتد.
ادامه همکاری موفق اون و مهرجویی
آقای هالو که دومین اثر انتظامی به حساب میرود هم ادامه راه موفقیت اونه. این اثر هم مانند گاو پیشتر یه نمایشنامه تلویزیونی در سال ۱۳۴۳ داشت که به نوشته نصیریان بود و در آخر بعدا واسه ساخت فیلم بازنویسی شد.
بازیگری انتظامی در این فیلم از اون یه تیپ خاص ساخت که به گفته خودش در بعضی فیلمهای دیگه هم ازش استفاده کرد.
هم اینکه اون در این فیلم در دو نقش حاضر شد و در هر دو نقش هم درخشید. دستمزد انتظامی در این فیلم ۳۵ هزارتومان بود.
همکاری گوگوش و عزت الله انتظامی
فیلم بیتا اولین و آخرین همکاری عزت الله انتظامی با فائقه آتشین (گوگوش) بود که در نقش پدر اون ظاهر شد.
نقش اون در این فیلم خیلی زیاد نیس اما مثل همیشه یه نقش خاصه که بازی در آوردن از اون نقش کار هرکی نیس.
خود عزت الله انتظامی نقشش رو در این فیلم یه رل فرعی میدونست که پرداخت به اون مانند یه بازیگر نقش اصلیه و اون باور داشت که این فیلم، بهترین کار سینمایی گوگوش بود.
نقشی که مثل پدر واقعی انتظامی بود
فیلم پستچی همکاری دوباره انتظامی با مهرجویی بعد از آقای هالو و گاو بود و اون نقش قصدالله خان رو در این فیلم بازی کرد.
ایده اصلی این فیلم از نمایشنامهای به نوشته گئورک بوختر در اومده بود و انتظامی گفته بود که واسه اجرای این نقش از پدر خودش الهام گرفته.
ستارخان ، شروع همکاری انتظامی و علی حاتمی
فیلم ستارخان اولین همکاری انتظامی با علی حاتمی به حساب میرود و اون در کنار بزرگانی چون علی نصیریان و پرویز صیاد و توجه بخشی در این فیلم بازی کرد.
به گفته انتظامی ارتش شاهنشاهی کمک بسیاری در ساخت فیلم کرد و حاتمی با حال و احوال بیمارش به ساخت فیلم پرداخت. سر صحنه فیلمبرداری این کار، انتظامی بین سوارکاری یه بار نقش بر زمین شد و نزدیک به دو هفته تحت درمان بود تا دوباره جلوی دوربین برگرده. فیلم ستارخان در اصل اولین فیلم جدی تاریخی ایرونی با بودجهای تقریبا زیاد و تیم سازندهای حاذق حساب میشه؛ ژانری که مرحوم انتظامی به بازی در اون علاقه داشت. جالبه بدونین انتظامی و عوامل فیلم، این اثر رو قبل از نمایش رسمی در کنار امیرعباس رو در منزل شخصی اون تماشا کردن و نظر اونو درباره اکران اون جویا شدن.
همکاری با ناصر تقوایی و دایی جون ناپلئونی که به انتظامی نرسید
در کارنامه انتظامی همکاری اون با کارگردانان بزرگ به چشم میخورد و صادق کرده هم اولین و آخرین همکاری اون با ناصر تقوایی بود که اون در کنار بازیگرانی مثل سعید راد و محمدعلی کشاورز (از دوستان نزدیکش در عالم واقعیت) در اون به اجرای نقش ژاندارم فیلم پرداخت. صادق کرده براساس واقعیت ساخته شده و البته به گفته انتظامی دستهایی هم در واقعه تاریخی برده شده تا فیلم از دید سینماتیک جذابتر باشه. همکاری اون با ناصر تقوایی در این فیلم باعث شد که اون واسه ایفاگری نقش دایی جون ناپلئون در سریالی به همین نام انتخاب شه اما بعدا به دلیل مشغله کاری نتونست این نقش رو بازی کنه؛ موضوعی که انتظامی بارها در مصاحبههاش واسه اون بیان ناراحتی کرده بود.
همبازی با زیباروی سینمای ایران
فیلم قیامت عشق با نام درویش قرار بود اکران شه و عزت الله انتظامی در اون با فرشته جنابی همبازی بود. جنابی سوپراستار اون دوران سینمای ایران بود و به دلیل زیبایی اغواگونهاش در فیلمهایی خاص بازی میکرد. فیلم قیامت عشق هم انگار یه اثر اروتیک-اجتماعی هستش و خود انتظامی باور داشت که بودن اینجور صحنههایی در فیلم به ارزش هنری اون آسیب وارد کرده.
فیلمی که هیچ وقت به اکران در نیومد
فیلم آپارتمون نشینها (اونو با اجاره نشینها اشتباه نگیرید) اثری از داود روستاییه که هیچوقت به نمایش عمومی در نیامده و خود انتظامی هم واسه این نبود نمایش خیلی ناراحت نبود چون که به فکر بود این اثر رو از روی بی دقتی قبول کرده و بعدا فهمیده که این اثر، کار خوبی نبوده. داوود دهاتی بعدا بیشتر به مستندسازی روی آورد و دیگه ساخت فیلمهای داستانی رو ادامه نداد.
نشد اون چیزی که باید میشد
فیلم بنگاه تئاترال هم از جمله آثاریه که انتظامی نسبت به اون خیلی روی خوش نشون نمیداد و معقد بود که فیلم باید به شکل همون تئاتر میموند (این اثر هم مانند گاو و آقای هالو در اول تئاتر بود و بعد تبدیل به فیلم شد) نمایشنامه اصلی به وسیله نصیریان نوشته بود و در جشن هنر شیراز بسیار از اون استقبال شد اما فیلم بنگاه تئاترال (که هیچ وقت به نمایش عمومی در نیومد) نتونست اون چیزی باشه که تیم سازنده میخواستن.عزت الله انتظامی در سال ۱۳۵۱کاری مشترک با ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه تالار رودکی (وحدت) داشت که در اون قصه مشهور پیتر و گرگ (یه قصه فولکلوریک آلمانی که انیمیشن کوتاه اون چند سال پیش برنده جایزه اسکار هم شد) به صورت موزیکال اجرا شد.
اجرایی که بعدا با گروه اپرای تهران دوباره اجرا شد و هر بار اجرای اون با سیل بزرگ تماشاگران روبرو بود.
این کار یکی از جدیترین و بهترین کارای انتظامی در مورد گویندگی بود.
فیلمی که هیچ وقت انتظامی اونو ندید
شیر خوابیده یکی از آثار تجاری انتظامی حساب می شه که مضمونی تاریخی داشت.کارگردان این کار اسماعیل کوشان یکی از بزرگترین جفت و جور کنندگان اون زمان سینمای کشور بود که واسه اولین بار دست به کارگردانی زده بود.فیلم قرار بود در دو نسخه آلمانی و ایرونی ساخته شه که اینجور هم شد و واسه هر دو نسخه به طور جدا از هم فیلمبرداری کار انجام شد.
بیک ایمانوردی هم قرار بود در کنار انتظامی بازی کنه که در آخر به خاطر اینکه اسمش قبل از بازیگر اصلی فیلم (بازیگری آلمانی به اسم یوهان هس) روی تیتراژ نقش نمیبندد، قبول نکرد در فیلم بازی کنه.
فیلم شیر خوابیده با بودجه خیلی زیادی ساخته شد و در هر دو کشور هم به اکران در اومد اما نه موفقیت تجاری بدست آورد و نه بین منتقدان محبوب واقع شد.
خود انتظامی هم هیچگاه فیلم رو ندید و از بازی در اون به حدی راضی نبود که دستمزد خودشو واسه فیلم به طور کامل نخواست.
فروزان و انتظامی و دلالی خون
دایره مینا برگشت همکاری انتظامی با مهرجویی بود و اون در کنار علی نصیریان دوباره در فیلمی به نویسندگی غلامحسین ساعدی بازی کردن. انتظامی در زمان زندگی خود در مصاحبههاش گفته بود که قرار بود نام اصلی فیلم آشغالدونی باشه و بعدا نام دایره مینا جانشین اون شد.
فیلم در زمان خود موضوعی جنجالی رو مطرح میکرد و اونم دلالی خون بود. فیلم در اول اجازه نمایش نگرفت و وزارت بهداری جلوی اون ایستاد و بعدا از طرف وزارت فرهنگ و هنر رسما ضبط شد.
در آخر فیلم با کوتاه شدن و سانسور شدن صحنههایی بعد از دو سه سال اجازه اکران گرفت. انتظامی از بازی فروزان در این فیلم هم تعریف و تعریف کرده بود.
بهترین کار علی حاتمی از نظر آقای بازیگر
حاجی واشنگتن فیلمی در ابعاد بینالمللی بود که علی حاتمی با انتظامی و بازیگران خارجی اونو ساخت و در بین فیلمبرداری سریال هزاردستان ساخته شده بود.دستمزد انتظامی به گفته خودش ۴۰ هزار تومن واسه فیلم بود که در اون زمان دستمزد خیلی بالایی به حساب نمیاومده به خصوص اینکه فیلبمرداری کار نزدیک به یه سال زمان برده بود.انتظامی نقل کرده که در کشورای خارجی تیم سازنده رو تحویل نمیگرفتن و اون مجبور شده در آخر به پیشنهاد حاتمی، از خونوادهاش تو تهران بخوان جایزه جشنواره شیکاگواش رو براش پست کنن و با نشون دادن اون به استودیوهای خارجی، روی خوشی رو از طرف اونا بگیرن.
نسخه بازسازی شده حاجی واشنگتن این روزا در صدا و سیمای ملی در دستور کار قرار گرفته و قراره تا چندماه آینده به نمایش در بیاد.
حاجی واشنگتن یه شخصیت واقعی بوده که در دوره محمدرضا شاه هم زندگی میکرده و در هند کاردار سفارت ایران بوده.
انتظامی شخصا این فیلم رو بسیار دوست داشت و اونو بهترین کار علی حاتمی می دونست.
فیلمی که انتظامی با اصرار در اون بازی کرد
کمال الملک دیگه همکاری انتظامی و علی حاتمی بود که به گفته خود آقای بازیگر، اون خیلی مایل به بازی در اون نبوده چون که نقش پادشاهان رو یه نقش عصاقورت داده و ناراحت واسه بازیگران حساب میکرد. حاتمی چندین بار به انتظامی اصرار کرد تا در فیلم بازی کنه و اون در آخر راضی شد که در فیلم بازی کنه ولی همیشه از اینکه به چه دلیل دوبلور جای اون حرف زد و از صدای خودش استفاده نشد، شاکی بود.
برگشت مهرجویی به سینما
اجاره نشینها یه کمدی نورانی در تاریخ سینمای ایرانه که در بحبوحه سالهای پایانی جنگ ایران و عراق ساخته شد و دلیل ساخته شدنش هم به قول خود کارگردان، دادن روحیه شادی به مردم جنگ زده ایران بود. خونه داخل فیلم در محله صادقیه قرار داره و واقعا دو خونه مثل یکدیگره. دستمزد انتظامی واسه این فیلم ۱۵۰ هزار تومن بود (واسه شش ماه کار) و انتظامی دلیل قبول این نقش رو بیشتر رفاقتش با مهرجویی عنوان کرده بود که بعد از سالها قصد برگشت به سینما رو داشت. انتظامی گفته که واسه فرو رفتن در نقش قصاب فیلم مدتها با قصابهای تجریش گفتگو کرده و تا ماهها با اونا سروکله میزده. سکانس دنبال کردن عبدی همراه با کلنگ سکانس مورد علاقه انتظامی بود و گفته بود: «به جون بچهام اگه دستم بهش میرسید اونو به شکمش میزدم!»
برگشت به ژانر تاریخی مورد علاقه عزت الله انتظامی
شیرسنگی اولین همکاری انتظامی و مسعود جعفری جوزانیه و نقبی به ژانر تاریخی (ژانر مورد علاقه این بازیگر) است. جعفری جوزانی در اون سالها یه ارگردان جوون نسل پس از انقلاب بود و انتظامی که شخصا طرفدار کارگردانان قدیمی بود، به سختی رضایتش واسه شرکت در این فیلم جلب شد.
بزرگترین مشکل فیلمبرداری شیرسنگی از زبون انتظامی موضوع استحمام بازیگران بود چون که نزدیکترین حموم به لوکیشن فیلمبرداری کار ۳۰ کیلومتری فاصله داشت.
وساطت انتظامی واسه به آخر رسیدن فیلم
فیلم جعفرخان از فرنگ برگشته هم مانند خیلی از آثار دیگه انتظامی، فیلمی بود که پیشتر نمایش اونو در سال ۱۳۴۴ بازی کرده بود و به گفته انتظامی داستان نمایشنامه با فیلمنامه فرقهایی داشت.فیلمبرداری کار سه ماهی زمان برد و فیلم یه مدت هم به علتی که بی ارزشی نامیده شده بود، ضبط موند.فیلم قرار شد با ممیزیهایی به اکران در بیاد که علی حاتمی زیر بار اون نمیرفت و جفت و جور کننده با اون کارش به دعوا کشیده شد.
انتظامی در مصاحبههای خود گفته بود که اون در آخر به دیدن حاتمی رفته و اونو راضی کرده که خودش بیاد و فیلم رو اصلاح کنن و پایانبندی اونو تغییر بدن تا رنگ اکران به خود بگیره.
امروزه نسخه اصلی و بدون سانسور هم در بین محافل سینمایی یافت میشه که بیشتر کارشناسان سینمایی اونو اثر بهتری از محصول پایانی اکران شده میدانند.
شروع شروع شکایتها از مهرجویی
شیرک برگشت زوج هنری مهرجویی و انتظامی بود و فیلمنامه اون به وسیله کامبوزیا تابشی (از دوستان جعفر پناهی) نوشته شده بود. انتظامی نقش جفت و جور کننده رو هم در فیلم داشت اما این جزو معدود کارای مشترک اون با مهرجویی بود که انتظامی خیلی از اون دل خوشی نداشت. اون باور داشت که پس از اجاره نشینها انتظارات از مهرجویی بالا رفته بود و دیده نشدن فیلم هم به خاطر همین بود.
نقش کوتاه نورانی
انتظامی در کشتی آنجلیکا نقش خیلی زیادی نداشت ولی مثل آخرین اثر تاریخیاش (راه آبی ابریشم) تونست تو یه وقتی کوتاه نقشی موندگار رو بوجود بیاره. کشتی آنجلیکا فیلمیست که انتظامی در زمان زندگی خود بیشتر از ده بار اونو دید و همیشه از اون لب به تشویق میگشود. به گفته انتظامی اون از نقش فرمانفرمای هزار دستان تا حد زیادی واسه بازیگری در این فیلم الهام گرفته بود.
حذف سکانسهای بازی انتظامی در هامون
انتظامی در اثر جاودان داریوش مهرجویی یعنی هامون در کنار خسرو صبر بازی کرد؛ یکی از آثار مورد علاقه انتظامی که گلههایی هم نسبت به بدقولیهایی مهرجویی در طول مدت زمان فیلمبرداری داشت.در زمان شروع فیلمبرداری فیلم بعد از معطلیای یکساله، انتظامی دچار مشکل پروستات میشه و چون واسه بازیگری مشکل داشت، مهرجویی خیلی از صحنههایی که کاراکتر اون حضور داره رو حذف میکنه؛ چیزی که به باور انتظامی باعث آسیب زدن به فیلم شده بود.انتظامی ادعا کرده بود که چهار صحنه مهم از بازی اون در فیلم حذف شده و نقشش بخاطر این نیس و نابود شده؛ در حالی که اون در مدت زمان فیلم بر خلاف مشکلات و دردهای بسیارش پا به پای مهرجویی اومده.
اون به مهرجویی نسبت به حذف این سکانسها اعتراض هم کرد که جواب نستا سردی از طرف اون شنید: «زیاد بود؛ حذفش کردیم.
» همین مسایل باعث شد که اون در سالهای بعد کمتر با مهرجویی کار کنه (البته درست پس از هامون، فیلم بانو در سال ۱۳۷۰ رو با اون کار کرد که هیچ وقت اکران نشد)
بالاترین درجه قدرت بازیگری انتظامی
فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما اولین همکاری انتظامی و مخملباف بود و اولین کاری از این کارگردان بود که با تیم بازیگری ماهر و توانا ساخته میشد. این فیلم به دید خیلی از منتقدین بالاترین درجه بازیگری و شاهکار قدرت اکتینگ عزت الله انتظامی به حساب میرود و بودجه زیاد فیلم و فیلمبرداری اون در کاخ گلستان هم باعث هرچه بهتر شدن اون شد. اون در این فیلم هر دو نقش ناصرالدینشاه و مظفرالدین شاه رو بازی میکنه و به گفته خودش در نقش مظفرالدینشاه بداهه پردازی زیادی کرد.
اون انقدر از محسن مخملباف و همکاری با اون رضایت داشت که گفته بود حاضره بدون هیچ قراردادی در هر کاری با اون همکاری کنه.
بزرگترین نقش کوتاه
بعد از بازی در فیلمهایی چون میکس و توفان و جهان پهلوان تختی و روسری آبی و روز فرشته و… میرسیم به خونهای روی آب که انتظامی در دو سکانس فیلم بهمن فرمونآرا حضور داره اما نقشش رو به یادماندنی میکنه. خیلی از ریزهکاریهای اون در بازیگری این فیلم ابدعات خودش بوده که فرمون آرا با روی باز اونا رو پذیرفته و خود انتظامی اونو بزرگترین نقش کوتاه خود بعد از فیلم بیتا میدونه.
همکاری دیرهنگام با کیمیایی
انتظامی بازی در فیلمهایی چون سایه روشن و گاوخونی رو بازی میکنه و بعد واسه اولین بار و خیلی دیر با مسعود کیمیایی همکاری میکنه اونم در فیلم حکم به سال ۱۳۸۳٫ این همکاری دیرهنگام کمی واسه انتظامی استرس زا بوده چون که میپنداشته دیگه واسه بازیگری در نقشی که براش در نظر گرفته شده پیر شده ولی در نهیت میتونه گلیم خود رو خوب از آب بیرون بکشه و در کنار بازیگران جوونی چون بهرام رادان و لیلا حاتمی بدرخشه.
بازی در چهل سالگی در آستانه ۸۶ سالگی
بعد از بازی در مینای شهرخاموش و ستاره میشه و زادبوم و… انتظامی در بزرگان ۸۶ سالگی در فیلم چهل سالگی بازی میکنه.فیلمی که در کنار راه آبی ابریشم آخرین حضور اون تو یه اثر سینمایی حساب میشه.اون بعد از این دو فیلم در مستندی به اسم …و آسمون آبی بازی میکنه که درباره زندگی خودشه و به وسیله یه فیلمساز جوون به اسم غزاله سلطانی (که اونو با ساخت فیلم چرخ در نزدیک من میشناسیم) ساخته میشه.در این مستند جمعی از هنرمندان حرفهای سینمای ایران هستن که از بین اونا میشه به، قاسم قلیپور (جفت و جورکننده)، مجید انتظامی (آهنگساز)، مستانه مهاجر (تدوینگر) و حسین ابوالصدق (صداگذار) اشاره کرد.
خود انتظامی درباره این فیلم گفته بود: «این اثر درباره موضوع زندگی منه و به طور خاص تنهاییام رو به تصویر میکشه.
» انتظامی در همین تنهایی که خودش از اون سخت میگفت، در سال ۱۳۹۷ چشم از جهان فرو بست.